dissabte, 23 de novembre del 2013

Les quatre habilitats lingüístiques

La llengua és una part molt important, algu que només ho tenim els humans. He escoltat moltes vegades allò que diuen sempre, que la llengua és una arma per nosaltres. Ens podem arribar a fer mal, i al final és cert. Si no, deixem un moment el que estem fent i pensem, quantes vegades em fet mal parlant? I quantes guerres s'han creat per un mal entès entre les diferents llengües, amb la forma d'escriure, el signes, el no escoltar a l'altre, etc.

Ja ser que el títol és "Les quatre habilitats lingüístiques", però si analitzem la paraula "lingüística" arribem a llenguatge i d'aquí a llengua. i per començar explicaré:

LLEGIR

Llegir és el procés mitjançant el qual es compren un text escrit. És a dir:


LLEGIR = COMPRENDRE

4 implicacions que les va escriure, Isabel Solé, l'any 1982. 


  1. Llegir és un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir el significat del text. Val dir que el significat que té un escrit pel qui llegeix, no és una rèplica del significat que l'autor va voler donar-li. Si no que és una construcció pròpia que implica el text, els coneixements previs del lector, i els objectius que s'enfronta. 
  2. Llegir és aconseguir un objectiu, sempre llegim per algun motiu, una finalitat. L'objectiu guia, la lectura, però també els objectius poden ser molts i molts variants. L'objectiu determinarà el tipus de lectura; determinarà les estratègies de lectura; també el control, sovint inconscient, que exercint en la lectura. 
  3. Llegir és un procés d'interacció entre qui llegeix i el text. Qui llegeix a de fer-se seu el text, relacionant-lo amb allò que ja sap. I en segon lloc d'adaptar-se el text. Transformant els seus coneixements previs en funció de les aportacions del text.
  4. Llegir és un procés de predicció i inferència continua. Que llegeix i formula una hipòtesis sobre el significat del text que llegirà i també de les seves parts mentre va llegint. I això ho fa a partir d'alguns elements del text, a partir dels seus coneixements i a mesura que va llegint va verificant aquestes hipòtesis i si cal elabora de noves per seguir llegint.









ESCRIURE

Escriure és el procés a través del qual es produeix un text escrit significatiu. 

  1. Aspectes formals: Cal·ligrafia (habilitat motora o motriu), relació so-grafia i disposició en l'espai.
  2. Aspectes lingüístics: Morfològics, lexicològics, sintàctics i semàntics.
  3. Aspectes discursius: Tipologia textual/tipus de text, característiques de text/propietats del text (coherència, adequació, cohesió, correcció, variació/estil/repertori) i procés composició escrita (planificar, redactar i revisar).




PARLAR

Parlar és expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulant de forma coherent, clara, i amb correcció i adequació a la situació comunicativa.












ESCOLTAR

Escoltar és comprendre un missatge a partir d'engegar un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge o discurs pronunciat oralment.

En trobem 6 implicacions
  1. Saber escoltar, demana un paper actiu i participatiu. 
  2. Demana, un respecta per l'emissor i per les seves idees. 
  3. Demana ser objectiu per intentar entendre que ens vol dir l'altre. 
  4. Demana descobrir els objectius i propòsits del orador.
  5. Sap descobrir les idees principals del missatge. 
  6. Sap reaccionar el missatge i parlar (si cal) quan acabar l'orador.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada